Study and Modify the Forming Limit Curves for Predicting a Fracture Behavior in Deep Drawing Process of AA5754-O in Automotive Parts
ปัจจุบันประเทศไทยได้เป็น 1 ในประเทศที่เป็นฐานการอุตสาหกรรมการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ที่สำคัญ ผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ให้กับบริษัทชั้นนำของโลก แต่เนื่องด้วยในหลายบริษัทนั้นมีความต้องการในการเปลี่ยนชนิดของวัสดุของชิ้นส่วนยานยนต์ให้เป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม ลดน้ำหนักโดยรวมของยานพาหนะ ส่งผลทำให้ลดการใช้น้ำมันเชื้อเพลิงและลดการปลดปล่อยมลพิษสู่สิ่งแวดล้อมได้ จึงเป็นที่มาของงานวิจัยนี้ในการนำเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปของวัสดุ (Forming Limit Curve : FLC) มาใช้ในการทำนายผลิตกรรมการขึ้นรูปชิ้นส่วนถังน้ำมันเชื้อเพลิงของรถจักรยานยนต์ Triumph Motorcycles ที่ผลิตจากวัสดุอลูมิเนียมอัลลอย เกรด 5754-O ซึ่งเป็นวัสดุชนิดใหม่สำหรับอุตสาหกรรมการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ ด้วยกระบวนการลากขึ้นรูปลึก ณ บริษัท ไทยซัมมิท โกลด์ เพรส จำกัด (THAI SUMMIT GOLD PRESS COMPANY LIMITED) โดยมีการสร้างเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปจากสมการทางคณิตศาสตร์ที่ประกอบไปด้วย เกณฑ์การคราก กฎการทำให้แข็งด้วยความเครียด และสมการของคีลเลอร์-บราเซอร์ ปรับปรุง I และทำการปรียบเทียบเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปของวัสดุที่ได้จากแบบจำลองคณิตศาตร์ของคีลเลอร์-บราเซอร์ ปรับปรุง I กับการทดสอบนากาจิมะ (Nakajima test) และนำไปใช้ร่วมกับการจำลองการขึ้นรูปชิ้นส่วนถังน้ำมันด้วยระเบียบวิธีไฟไนต์เอลิเมนต์ในโปรแกรม PAM-STAMP ในส่วนสุดท้ายทำการตรวจสอบความแม่นยำของนำเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูป โดยการเปรียบเทียบความเสียหายของชิ้นส่วนถังน้ำมันเพลิงในโปรแกรม PAM-STAMP กับอุตสาหกรรมจริง และเมื่อทำการสรุปผลสามารถนำเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปของวัสดุจากแบบจำลองทางคณิตศาสตร์มาใช้เพื่ออธิบายถึงพฤติกรรมของวัสดุโลหะแผ่นในอุตสาหกรรมการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ได้อย่างมีประสิทธิ์ภาพ และเป็นการนำองค์ความรู้ทางวิชาการมาใช้แก้ไขปัญหาอุตสาหกรรมของประเทศไทย Currently, Thailand is one of the major countries serving as a manufacturing base for automotive parts, producing components for leading global companies. However, many companies aim to change the type of materials used in automotive parts to be more environmentally friendly and to reduce the overall weight of vehicles. This change results in lower fuel consumption and reduced emissions, which is the motivation behind this research. This study aims to use the Forming Limit Curve (FLC) to predict the forming performance of the fuel tank parts for Triumph Motorcycles, made from aluminum alloy grade 5754-O, a new material for the automotive parts manufacturing industry. The deep drawing process is carried out at Thai Summit Gold Press Company Limited. The study involves creating the FLC from a mathematical equation that includes the yield criterion, strain hardening rule, and the Keeler-Brazier Modified I equation. The FLC derived from the...
The Petchra Pra Jom Klao Scholarship and Saed Lueng Rerng Rung Scholarship Seminar for the academic year 2024
The Student Financial Aid Unit, in partnership with scholarship students, The Petchra Pra Jom Klao Scholarship and Saed Lueng Rerng Rung Scholarship Seminar for the academic year 2024, held at KMUTT Bangkhuntian Education Area on September 21-23, 2024. Assoc. Prof. Dr. Chaowalit Limmaneevichitr, Vice President for Student and Learner Development, presided over the inaugural ceremony and addressed the students. The project's goal for the 2024 academic year is to motivate students to create activities, inventions, or projects that benefit society and the university, as well as to foster relationships between senior and junior scholarship students. The initiative also gives valuable input from the scholarship committee in a variety of areas.Interesting activities at the camp included senior students sharing their experiences with representatives from the DevA, Bangmod Klang Plaeng, and So Change teams, as well as a Pitching Ideas session in which students collaborated to develop project ideas as a guideline for creating projects beneficial to KMUTT, the community, and society.
Student Financial Aid Unit for Students organized a scholarship signing event for Petchra Pra Jom Klao Master Scholarship-Master’s Degree for the academic year 2024.
Student Financial Aid Unit for Students organized a scholarship signing event for Petchra Pra Jom Klao Master Scholarship-Master's Degree for the academic year 2024. The event was held on July 26, 2024, at the Jamrat Chayapong Meeting Room, 2nd floor, Building 2. The event was conducted by Ms. Surisa Saeng-arun, with the purpose of signing the scholarship contracts and providing detailed information and guidelines for scholarship recipients. This was to help students plan their studies within the duration of the scholarship.
the effect of surface roughness and a steel anchor on the direct-shear bond between existing concrete and new concrete
การเสริมความแข็งแรงของโครงสร้างคอนกรีตจะต้องคำนึงถึงการส่งถ่ายแรงต่างๆ ที่บริเวณรอยต่อ โดยเฉพาะแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรงระหว่างคอนกรีตเดิมและคอนกรีตใหม่ ซึ่งขึ้นอยู่กับตัวแปรหลายประการ งานวิจัยนี้มุ่งเน้นในการตรวจสอบแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรงที่รอยต่อของคอนกรีต โดยการเตรียมตัวอย่างจะเทคอนกรีตใหม่ลงบนคอนกรีตเดิม ที่ติดตั้งอุปกรณ์ฝังยึดไว้ตรงกลางรอยต่อ ตัวแปรที่ศึกษา ได้แก่ ความหยาบของพื้นผิวของคอนกรีต ขนาดของอุปกรณ์ฝังยึด และการใช้เส้นใยเหล็กในคอนกรีตใหม่ จากการทดสอบพบว่าการเตรียมพื้นผิวคอนกรีตให้หยาบน้อยกว่าขั้นต่ำที่กำหนดไว้ในมาตรฐานต่างๆ ก็สามารถเพิ่มแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรงและการเคลื่อนตัวได้ อุปกรณ์ฝึงยึดที่มีขนาดใหญ่มากขึ้น จะเพิ่มแรงยึดเกาะและแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรงได้มากขึ้น แต่จะไม่เพิ่มขึ้นเป็นสัดส่วนตามขนาดของพื้นที่หน้าตัดที่ใหญ่ขึ้นนอกจากนี้ผลการวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติแสดงให้เห็นว่าตัวแปรที่ส่งอิทธิพลอย่างมีนัยสำคัญต่อแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรง ที่ระดับความเชื่อมั่น 95% ได้แก่ ความหยาบของผิวคอนกรีตเดิม และการติดตั้งอุปกรณ์ฝังยึด The strengthening of concrete structures must consider the transfer of various forces at the joint, especially the direct-shear bond between existing concrete and new concrete, which is dependent on several variables. This research focused on the investigation of the direct-shear bond at the joint of concrete was in the middle of the sample and was prepared by casting new concrete on the existing concrete. A steel anchor was installed in the middle of the joint with an embedded length. The studied variables included the surface roughness of the existing concrete, the size of the anchor, and the use of steel fibers in the new concrete. It was found from the tests that the preparation of the existing concrete surface to be rougher, which was less than the minimum roughness specified by various codes, could increase the direct-shear bond and displacement. The larger the size of the anchor, the greater the cohesion bond and the first-cracking bond, but these bonds would not follow the mechanical effect of the larger cross-sectional area. Furthermore, the results of statistical data analysis showed...
Influence of EI Nino Southern Oscillation on Precipitation Variability in Northeast Thailand
Influence of EI Nino Southern Oscillation on Precipitation Variability in Northeast ThailandNortheast Thailand is highly vulnerable to climate variability, often facing recurring issues of floods and droughts that affect both the quality of life and agricultural productivity. Flooding is primarily caused by the overflow of rivers and reservoirs during periods of heavy rainfall, while droughts have become increasingly frequent over the past two decades, resulting in severe water shortages that hinder crop production. Despite the region's susceptibility to these climate extremes, few studies have explored the relationship between the El Nino Southern Oscillation (ENSO) and its impact on precipitation variability. This study seeks to fill that gap by examining the influence of ENSO on precipitation anomaly (PPTA) in Northeast Thailand, using 30 years of data (1993-2022) from 27 weather stations. Employing Pearson correlation analysis and wavelet coherence, the research uncovers that La Nina events have a stronger influence on precipitation anomaly, with a notable increase in rainfall during La Nina phases. Conversely, El Nino phases are linked to reduced rainfall, exacerbating drought conditions. A key finding is the 4–5-month lag between ENSO events and their impact on precipitation, with the ENSO’s influence fluctuating over time, especially at intervals of 2-7...
Study and Modify the Forming Limit Curves for Predicting a Fracture Behavior in Deep Drawing Process of AA5754-O in Automotive Parts
ปัจจุบันประเทศไทยได้เป็น 1 ในประเทศที่เป็นฐานการอุตสาหกรรมการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ที่สำคัญ ผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ให้กับบริษัทชั้นนำของโลก แต่เนื่องด้วยในหลายบริษัทนั้นมีความต้องการในการเปลี่ยนชนิดของวัสดุของชิ้นส่วนยานยนต์ให้เป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม ลดน้ำหนักโดยรวมของยานพาหนะ ส่งผลทำให้ลดการใช้น้ำมันเชื้อเพลิงและลดการปลดปล่อยมลพิษสู่สิ่งแวดล้อมได้ จึงเป็นที่มาของงานวิจัยนี้ในการนำเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปของวัสดุ (Forming Limit Curve : FLC) มาใช้ในการทำนายผลิตกรรมการขึ้นรูปชิ้นส่วนถังน้ำมันเชื้อเพลิงของรถจักรยานยนต์ Triumph Motorcycles ที่ผลิตจากวัสดุอลูมิเนียมอัลลอย เกรด 5754-O ซึ่งเป็นวัสดุชนิดใหม่สำหรับอุตสาหกรรมการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ ด้วยกระบวนการลากขึ้นรูปลึก ณ บริษัท ไทยซัมมิท โกลด์ เพรส จำกัด (THAI SUMMIT GOLD PRESS COMPANY LIMITED) โดยมีการสร้างเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปจากสมการทางคณิตศาสตร์ที่ประกอบไปด้วย เกณฑ์การคราก กฎการทำให้แข็งด้วยความเครียด และสมการของคีลเลอร์-บราเซอร์ ปรับปรุง I และทำการปรียบเทียบเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปของวัสดุที่ได้จากแบบจำลองคณิตศาตร์ของคีลเลอร์-บราเซอร์ ปรับปรุง I กับการทดสอบนากาจิมะ (Nakajima test) และนำไปใช้ร่วมกับการจำลองการขึ้นรูปชิ้นส่วนถังน้ำมันด้วยระเบียบวิธีไฟไนต์เอลิเมนต์ในโปรแกรม PAM-STAMP ในส่วนสุดท้ายทำการตรวจสอบความแม่นยำของนำเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูป โดยการเปรียบเทียบความเสียหายของชิ้นส่วนถังน้ำมันเพลิงในโปรแกรม PAM-STAMP กับอุตสาหกรรมจริง และเมื่อทำการสรุปผลสามารถนำเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปของวัสดุจากแบบจำลองทางคณิตศาสตร์มาใช้เพื่ออธิบายถึงพฤติกรรมของวัสดุโลหะแผ่นในอุตสาหกรรมการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ได้อย่างมีประสิทธิ์ภาพ และเป็นการนำองค์ความรู้ทางวิชาการมาใช้แก้ไขปัญหาอุตสาหกรรมของประเทศไทย Currently, Thailand is one of the major countries serving as a manufacturing base for automotive parts, producing components for leading global companies. However, many companies aim to change the type of materials used in automotive parts to be more environmentally friendly and to reduce the overall weight of vehicles. This change results in lower fuel consumption and reduced emissions, which is the motivation behind this research. This study aims to use the Forming Limit Curve (FLC) to predict the forming performance of the fuel tank parts for Triumph Motorcycles, made from aluminum alloy grade 5754-O, a new material for the automotive parts manufacturing industry. The deep drawing process is carried out at Thai Summit Gold Press Company Limited. The study involves creating the FLC from a mathematical equation that includes the yield criterion, strain hardening rule, and the Keeler-Brazier Modified I equation. The FLC derived from the...
The Petchra Pra Jom Klao Scholarship and Saed Lueng Rerng Rung Scholarship Seminar for the academic year 2024
The Student Financial Aid Unit, in partnership with scholarship students, The Petchra Pra Jom Klao Scholarship and Saed Lueng Rerng Rung Scholarship Seminar for the academic year 2024, held at KMUTT Bangkhuntian Education Area on September 21-23, 2024. Assoc. Prof. Dr. Chaowalit Limmaneevichitr, Vice President for Student and Learner Development, presided over the inaugural ceremony and addressed the students. The project's goal for the 2024 academic year is to motivate students to create activities, inventions, or projects that benefit society and the university, as well as to foster relationships between senior and junior scholarship students. The initiative also gives valuable input from the scholarship committee in a variety of areas.Interesting activities at the camp included senior students sharing their experiences with representatives from the DevA, Bangmod Klang Plaeng, and So Change teams, as well as a Pitching Ideas session in which students collaborated to develop project ideas as a guideline for creating projects beneficial to KMUTT, the community, and society.
Student Financial Aid Unit for Students organized a scholarship signing event for Petchra Pra Jom Klao Master Scholarship-Master’s Degree for the academic year 2024.
Student Financial Aid Unit for Students organized a scholarship signing event for Petchra Pra Jom Klao Master Scholarship-Master's Degree for the academic year 2024. The event was held on July 26, 2024, at the Jamrat Chayapong Meeting Room, 2nd floor, Building 2. The event was conducted by Ms. Surisa Saeng-arun, with the purpose of signing the scholarship contracts and providing detailed information and guidelines for scholarship recipients. This was to help students plan their studies within the duration of the scholarship.
the effect of surface roughness and a steel anchor on the direct-shear bond between existing concrete and new concrete
การเสริมความแข็งแรงของโครงสร้างคอนกรีตจะต้องคำนึงถึงการส่งถ่ายแรงต่างๆ ที่บริเวณรอยต่อ โดยเฉพาะแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรงระหว่างคอนกรีตเดิมและคอนกรีตใหม่ ซึ่งขึ้นอยู่กับตัวแปรหลายประการ งานวิจัยนี้มุ่งเน้นในการตรวจสอบแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรงที่รอยต่อของคอนกรีต โดยการเตรียมตัวอย่างจะเทคอนกรีตใหม่ลงบนคอนกรีตเดิม ที่ติดตั้งอุปกรณ์ฝังยึดไว้ตรงกลางรอยต่อ ตัวแปรที่ศึกษา ได้แก่ ความหยาบของพื้นผิวของคอนกรีต ขนาดของอุปกรณ์ฝังยึด และการใช้เส้นใยเหล็กในคอนกรีตใหม่ จากการทดสอบพบว่าการเตรียมพื้นผิวคอนกรีตให้หยาบน้อยกว่าขั้นต่ำที่กำหนดไว้ในมาตรฐานต่างๆ ก็สามารถเพิ่มแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรงและการเคลื่อนตัวได้ อุปกรณ์ฝึงยึดที่มีขนาดใหญ่มากขึ้น จะเพิ่มแรงยึดเกาะและแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรงได้มากขึ้น แต่จะไม่เพิ่มขึ้นเป็นสัดส่วนตามขนาดของพื้นที่หน้าตัดที่ใหญ่ขึ้นนอกจากนี้ผลการวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติแสดงให้เห็นว่าตัวแปรที่ส่งอิทธิพลอย่างมีนัยสำคัญต่อแรงยึดหน่วงแบบเฉือนตรง ที่ระดับความเชื่อมั่น 95% ได้แก่ ความหยาบของผิวคอนกรีตเดิม และการติดตั้งอุปกรณ์ฝังยึด The strengthening of concrete structures must consider the transfer of various forces at the joint, especially the direct-shear bond between existing concrete and new concrete, which is dependent on several variables. This research focused on the investigation of the direct-shear bond at the joint of concrete was in the middle of the sample and was prepared by casting new concrete on the existing concrete. A steel anchor was installed in the middle of the joint with an embedded length. The studied variables included the surface roughness of the existing concrete, the size of the anchor, and the use of steel fibers in the new concrete. It was found from the tests that the preparation of the existing concrete surface to be rougher, which was less than the minimum roughness specified by various codes, could increase the direct-shear bond and displacement. The larger the size of the anchor, the greater the cohesion bond and the first-cracking bond, but these bonds would not follow the mechanical effect of the larger cross-sectional area. Furthermore, the results of statistical data analysis showed...
Influence of EI Nino Southern Oscillation on Precipitation Variability in Northeast Thailand
Influence of EI Nino Southern Oscillation on Precipitation Variability in Northeast ThailandNortheast Thailand is highly vulnerable to climate variability, often facing recurring issues of floods and droughts that affect both the quality of life and agricultural productivity. Flooding is primarily caused by the overflow of rivers and reservoirs during periods of heavy rainfall, while droughts have become increasingly frequent over the past two decades, resulting in severe water shortages that hinder crop production. Despite the region's susceptibility to these climate extremes, few studies have explored the relationship between the El Nino Southern Oscillation (ENSO) and its impact on precipitation variability. This study seeks to fill that gap by examining the influence of ENSO on precipitation anomaly (PPTA) in Northeast Thailand, using 30 years of data (1993-2022) from 27 weather stations. Employing Pearson correlation analysis and wavelet coherence, the research uncovers that La Nina events have a stronger influence on precipitation anomaly, with a notable increase in rainfall during La Nina phases. Conversely, El Nino phases are linked to reduced rainfall, exacerbating drought conditions. A key finding is the 4–5-month lag between ENSO events and their impact on precipitation, with the ENSO’s influence fluctuating over time, especially at intervals of 2-7...
Study and Modify the Forming Limit Curves for Predicting a Fracture Behavior in Deep Drawing Process of AA5754-O in Automotive Parts
ปัจจุบันประเทศไทยได้เป็น 1 ในประเทศที่เป็นฐานการอุตสาหกรรมการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ที่สำคัญ ผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ให้กับบริษัทชั้นนำของโลก แต่เนื่องด้วยในหลายบริษัทนั้นมีความต้องการในการเปลี่ยนชนิดของวัสดุของชิ้นส่วนยานยนต์ให้เป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม ลดน้ำหนักโดยรวมของยานพาหนะ ส่งผลทำให้ลดการใช้น้ำมันเชื้อเพลิงและลดการปลดปล่อยมลพิษสู่สิ่งแวดล้อมได้ จึงเป็นที่มาของงานวิจัยนี้ในการนำเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปของวัสดุ (Forming Limit Curve : FLC) มาใช้ในการทำนายผลิตกรรมการขึ้นรูปชิ้นส่วนถังน้ำมันเชื้อเพลิงของรถจักรยานยนต์ Triumph Motorcycles ที่ผลิตจากวัสดุอลูมิเนียมอัลลอย เกรด 5754-O ซึ่งเป็นวัสดุชนิดใหม่สำหรับอุตสาหกรรมการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ ด้วยกระบวนการลากขึ้นรูปลึก ณ บริษัท ไทยซัมมิท โกลด์ เพรส จำกัด (THAI SUMMIT GOLD PRESS COMPANY LIMITED) โดยมีการสร้างเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปจากสมการทางคณิตศาสตร์ที่ประกอบไปด้วย เกณฑ์การคราก กฎการทำให้แข็งด้วยความเครียด และสมการของคีลเลอร์-บราเซอร์ ปรับปรุง I และทำการปรียบเทียบเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปของวัสดุที่ได้จากแบบจำลองคณิตศาตร์ของคีลเลอร์-บราเซอร์ ปรับปรุง I กับการทดสอบนากาจิมะ (Nakajima test) และนำไปใช้ร่วมกับการจำลองการขึ้นรูปชิ้นส่วนถังน้ำมันด้วยระเบียบวิธีไฟไนต์เอลิเมนต์ในโปรแกรม PAM-STAMP ในส่วนสุดท้ายทำการตรวจสอบความแม่นยำของนำเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูป โดยการเปรียบเทียบความเสียหายของชิ้นส่วนถังน้ำมันเพลิงในโปรแกรม PAM-STAMP กับอุตสาหกรรมจริง และเมื่อทำการสรุปผลสามารถนำเส้นโค้งขีดจำกัดการขึ้นรูปของวัสดุจากแบบจำลองทางคณิตศาสตร์มาใช้เพื่ออธิบายถึงพฤติกรรมของวัสดุโลหะแผ่นในอุตสาหกรรมการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ได้อย่างมีประสิทธิ์ภาพ และเป็นการนำองค์ความรู้ทางวิชาการมาใช้แก้ไขปัญหาอุตสาหกรรมของประเทศไทย Currently, Thailand is one of the major countries serving as a manufacturing base for automotive parts, producing components for leading global companies. However, many companies aim to change the type of materials used in automotive parts to be more environmentally friendly and to reduce the overall weight of vehicles. This change results in lower fuel consumption and reduced emissions, which is the motivation behind this research. This study aims to use the Forming Limit Curve (FLC) to predict the forming performance of the fuel tank parts for Triumph Motorcycles, made from aluminum alloy grade 5754-O, a new material for the automotive parts manufacturing industry. The deep drawing process is carried out at Thai Summit Gold Press Company Limited. The study involves creating the FLC from a mathematical equation that includes the yield criterion, strain hardening rule, and the Keeler-Brazier Modified I equation. The FLC derived from the...